reklama

Ako normálne fungovať, ale zároveň produkovať menej odpadu?

Priblíženie k Zero-waste lifestyle, teda životu bez odpadu. Nie je to vôbec také ťažké ako sa môže na prvý pohľad zdať. Tu je pár maličkostí, ktoré môžeme urobiť skoro hneď.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

S bezodpadovým životom sa nedá začať zo dňa na deň. Každý z nás má doma milión vecí v obaloch od šampónov cez potraviny až ku kancelárskym potrebám. Avšak podstatné je, aby sme si uvedomili tie maličkosti, ktoré môžeme spraviť zo dňa na deň. Nemusíme mať všetko hneď a tie veci, ktoré momentálne vlastníme môžeme domíňať a postupne ich vymeniť za také, z ktorých nie je produkovaný odpad alebo je odpad z nich kompostovateľný. Každý malý krôčik na tejto ceste je skvelý.

Pre začiatok odmietni používať plastové tašky. Dones si do obchodu svoju. Možností je veľa, môžeš prísť s plátennou taškou, s ruksakom alebo s hocičím, čo poslúži na odnesenie nákupu. Taktiež si netreba každý kus ovocia či zeleniny baliť do sáčku, majú vlastnú šupu, ktorú skôr či neskôr umyjeme alebo ošúpeme. Avšak pokiaľ kupuješ ovocie či zeleninu, ktorú treba mať zabalenú, tak odporúčam látkové vrecúška, alebo nejakú inú taštičku, ktorá nespôsobí rozdiel vo váhe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Moje tašky na nákup. Bielu používam na pečivo a zvyšné podľa toho, čo treba. Vrecúška sú na ovocie (väčšinou). Utierka v pravom dolnom rohu je úplne na všetko, pokiaľ nakupujem v pekárni, tak ich poprosím, aby mi to položili do nej a ja si to zabalím.
Moje tašky na nákup. Bielu používam na pečivo a zvyšné podľa toho, čo treba. Vrecúška sú na ovocie (väčšinou). Utierka v pravom dolnom rohu je úplne na všetko, pokiaľ nakupujem v pekárni, tak ich poprosím, aby mi to položili do nej a ja si to zabalím. 

Ďalej sa posnaž nepoužívať jednorazové plastové slamky. Existuje veľa variant ako ich nahradiť. Napríklad bambusové, sklenené, kovové alebo dokonca aj plastové, ktoré sú pevné a vydržia aj niekoľko rokov. A vlastne slamky ani nepotrebujeme, takže pokiaľ máš, či aj nemáš pri sebe náhradu klasickej slamky, tak jednoducho popros, aby nápoj doniesli bez nej.

Ako ďalší krok ukonči používanie PET fľiaš, ktoré použiješ raz a skončia v odpade. Samozrejme, je tu recyklácia, no je tu aj iná možnosť. Nos si svoju vlastnú fľašu so sebou. Nemusí byť veľká, vodu doplníš skoro všade (vďaka tomu, že máme pitnú vodu). Či už na toalete, alebo poprosíš čašníka v kaviarni. Sama mám skúsenosti, že sú veľmi ochotní a fľašu mi vždy naplnia, keď ich slušne poprosím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Moje najobľúbenejšie fľašky. Napravo - turistická fľaša zo Sashe.sk a tá naľavo je sklenená z portálu econea.cz.
Moje najobľúbenejšie fľašky. Napravo - turistická fľaša zo Sashe.sk a tá naľavo je sklenená z portálu econea.cz. 

Pokiaľ každé ráno po ceste do práce/školy, či len pri venčení psíka neodoláš káve so sebou, tak je najvyšší čas kúpiť si svoj vlastný pohárik na kávu, pretože ten, ktorý dostaneš nie je recyklovateľný. Jedna z variant je skvelý Keep Cup, alebo rôzne bambusové poháriky. Niektoré kaviarne dokonca majú zľavu na kávu, pokiaľ prídeš s vlastným pohárikom! 

Biologický odpad taktiež nemusí končiť v komunálnom odpade. Kompostovať sa dá dobre na dedine, ale aj v meste. Možností je taktiež veľa. Niektorí ľudia si zadovážia malý kompostér, ktorý môžeš mať aj v byte. Prípadne môžeš mať kompost na záhradke. Ja mám momentálne svoj bioodpad v miske na balkóne a nosím ho v papierových taškách na zberný dvor, tu v Brne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vždy sa dajú nájsť spôsoby, ako obmedziť používanie plastov. Stačí mať otvorené oči, nebáť sa pýtať, premýšľať jednoducho a nehľadať zbytočné komplikácie.

Katarína Kalusová

Katarína Kalusová

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentkou na FIT VUT v Brne. Milujem prírodu, cestovanie, šport a folkór. Zaujímam sa o zero waste lifestyle a o to ako sa tomu môžeme aspoň priblížiť. Zoznam autorových rubrík:  BezodpaduNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu